woensdag 28 september 2011

Tsjechische veganisten

Om maar met de deur in huis te vallen: in Brno, blijkt, zijn er ook mensen die begaan zijn met beesten en het milieu. Dat verwacht je natuurlijk helemaal niet, in zo'n voormalige Oostblokland. Ik weet niet of jullie wel eens die film Everything Is Illuminated hebben gezien? Zo van: huh hoezo eet je geen vlees? En dit is wat die arme vegetarische Elijah Wood dan voorgeschoteld krijgt:

Een aardappel dus
Nou, ik moet toegeven, ze houden hier wel van hun klobaš met chleb, zeg maar brood met worst. En ze houden ook van beige eten, vooral in de Mensa. Je betaalt daar dan ook precies een euro dertig voor een complete maaltijd, dat dan weer wel. Dan krijg je voor dat geld een soort waterig soep, en een bord met aardappelpuree, en een homp vlees. Wat dat betreft zijn de vooroordelen bevestigd, dus. Laat ik daar duidelijk over zijn. Maar hoe dan ook, niet alle Tsjechen zijn uitsluitend vlees- en koolhydraatverslindende bruten.
De vegetarische specialiteit is hier namelijk kaas, ofwel sýr. De lokale variant is hermelín, dat is een stuk brie waar kruiden aan zijn toegevoegd. Dat krijg je dan met op een snee chleb (wat dus brood is). Nu heb je op zich best wel heuvels in Tsjechië, dus je kunt niet leven op alleen salade, maar op de gemiddelde Tsjechische maaltijd kun je eigenlijk met gemak een marathon lopen. Het is dan ook een raadsel hoe de Tsjechen niet allemaal tonnetje rond zijn. Als ik zeg: niet allemaal, dan bedoel ik dat overigens wel vrij letterlijk, want bijna alle Tsjechen zijn wel tonnetje rond, maar ze zijn gewoon niet allemaal tonnetje rond.

Hoe dan ook, ik ging eigenlijk niet praten over kaas en vetkleppen, maar vooral over dat de Tsjechen dus wel van beestjes en het milieu houden. Dat weet ik omdat hier heel veel outdoorwinkels zijn en veel Tsjechen op gezondheidssandalen lopen, maar ook omdat het aanbod vegetarische en macrobiotische winkels en restaurants niet gering is. Er is hier bijvoorbeeld een heel leuk veganistisch (en glutenvrij) restaurant, dat Vegalite heet. Ze serveren er in een soort werfkelder (zonder werf) voor 70 Cž (2,95 euro) een tweegangen-maaltijd die altijd vegetarisch of veganistisch is. Ik ben er nu drie keer geweest om wat vergelijkend culinair onderzoek te doen (uit naam van de blog, uiteraard). En ik moet zeggen, het is zeer aardig te pruimen. Ik vond gister, naast mijn veganistische gyros (ik verzin dit niet) en onder de plantaardige mayonaise bijvoorbeeld zelfs wat sla! Ter illustratie hier een representatieve foto:

Dit is gyros met bramborky, ofwel aardappels. En kijk rechts, sla!
Kijk, dat loont de moeite. Ze doen hier niet kinderachtig over portiegroottes, je krijgt gewoon een heel bord glimmende aardappels met gyros en er zit (geheel tegen de Tsjechische stroom in) zelfs wat groente. En ik zal dan op mijn beurt ook niet kinderachtig doen: het is lekker! En goedkoop! En ze draaien er leuke muziek en ze hebben er net als in Utrecht honden aan touwen mensen met dreadlocks, wat het geheel een leuke vegetarische ambiance geeft. Nogmaals, het is me een raadsel dat niet alle Tsjechen tonnetje rond zijn. Maar toch. Ik ga volgende week eens proberen een recept te vinden voor lušteknínova (bonensoep).

Cato, nog wat gebeurd in Nederland?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten