maandag 13 juni 2011

Brood Bakken

Het is opvallend hoeveel structuur je in het dagelijks leven kunt ontdekken. Bijvoorbeeld dat de bus altijd net iets te laat komt, regen de neiging heeft te vallen als je echt de deur uit moet, en er een correlatie is tussen de hoeveelheid feestjes en de hoeveelheid deadlines. Dit zijn de simpele structuren. Een ander type structuur is niet alleen taalkundiger, maar ook een stuk minder voor de hand liggend. De letter B. Want door de jaren heen ben ik (zijn wij) tot de conclusie gekomen dat alles dat in ons leven een A-status heeft, begint met de letter B. Godfried Bomans. Bio-melk. Brownies. Birkenstocks. De Balkan. Breien. Noem maar op, ga maar door. Nu heb ik dus zojuist een nieuwe toevoeging ontdekt aan deze oneindige reeks van Bijzonderheden. De broodbakmachine.







We hebben sinds vanochtend een broodbakmachine, afkomstig uit mijn ouderlijk huis (in een dorp in Drenthe dat, jawel, begint met een B! De straat ook, trouwens!). Hij staat nu zachtjes ronkend ons eerste echte bio-broodje te bakken. Je kunt via een heel schattig raampje naar binnen kijken en het duurt maar liefst 3,5 uur voordat je brood knapperig en warm uit de bakmachine komt rollen. Ik weet zeker dat dit ding echt mijn leven gaat beïnvloeden. Stel je voor! Nooit meer gatig en mottig Albert Heijn brood dat vol staat van de conserveringsmiddelen en ook nog eens snel droog wordt, maar zelf gebakken, zelf gerezen en vreselijk authentiek thuisbakkersbrood. Elke avond zet ik een kopje volkorenmeel, een kopje gist en een klein beetje olie klaar, en dan bakt dat ding midden in de nacht met een timer een brood voor me. En wat voor een brood, trouwens! Je kunt zelfs de korstbruinte instellen (licht, midden of donker). Je begrijpt dat ik niet voor niets zo veel uitroeptekens gebruik! 


Het brood moet nog twee uur rijzen en bakken, wat ik allemaal kan volgen via het raampje. Brood zien bakken is een nogal verslavende en volstrekt zinloze bezigheid, maar wel een stuk cooler dan wasmachine kijken, moet ik zeggen. Over twee uur is hij klaar, ons eerste brood, met ons eerste bakresultaat. Wordt vervolgd!



Update: het heeft een miskraam en nogmaals drie uur koortsachtige verwachting geduurd, maar ons eerste broodbakresultaatje mag er zijn. Een echt wit, klein, stout dikkerdje. Een beetje te zout, maar zoals aan de foto te zien is zeer goed te combineren met nep-roomkaas, pruimenjam en huisgemaakte guacamole. Met vier enthousiaste proevers hield deze zeer gewenste broodbaby het precies 20 minuten uit. Toen restte alleen nog het kapje en zaten wij allemaal Bomvol. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten