vrijdag 13 april 2012

Studentenhaver


Gisteren had ik een feministisch tentamen. Een feministisch tentamen? Ja, een feministisch tentamen. Dat wil zeggen: geschreven door feministen, over feministen en ik moet zeggen, grotendeels gemaakt door feministen. Over onderdrukking van vrouwen in films, theater, in boeken, en in de wetenschap. Over hoe sperma eicellen onderdrukt en over hoe Blanke Vrouwen Etnische Minderheden dan weer onderdrukken. En over hoe we altijd blijven onderdrukken, want we zijn van nature nu eenmaal een onderdrukkend soort wezens.


Ik werd er zelf ook een beetje bedrukt van. En trouwens, van de weeromstuit werd ik ook een beetje huisvrouwerig. Want van de meeste feministen moet ik zo veel. Ik moet werken, intellectueel zijn, me gelijkwaardig voelen aan mannen, maar ook niet voldoen aan het schoonheidsideaal. Ik moet kiezen voor persoonlijke ontwikkeling en op mijn strepen gaan staan in situaties waar ik dat eigenlijk helemaal niet wil. En ik moet vooral heel erg Mezelf zijn. 


Nogal intimiderend, dus. Om de balans te herstellen besloot ik daarom maar even een poosje de mijn-recht-is-het-aanrecht jaren '50 huisvrouw te gaan spelen. Ik trok mijn schort aan en bakte op geheel traditionele vlijtig deze muesli-koekjes. Je aandacht een beetje verzetten is wel goed vlak voor je tentamen, en trouwens, muesli is goed voor je denkvermogen. Met het meel nog in mijn haren en in mijn tas een papieren zak koekjes maakte ik mijn tentamen. Gek genoeg voelde ik me een beetje een rebel. HA feministen, mij krijgen jullie niet feministisch! Dat dacht ik. Maar eigenlijk ben ik wel een beetje feministisch, hoor.



Muesli-koekjes. Het punt van koekjes bakken is dat het heel makkelijk is. Dit recept is heel simpel, want eigenlijk is het niet echt een recept. Wat er in zit:


- 50 gram roomboter/margarine
- 2 eieren
- een zakje vanillesuiker
- 100 gram suiker
- 200 gram meel
- drie handjes muesli


Die laatste aantallen zijn geschat. Ik heb er meel in gedaan tot het deeg een beetje samenhangend werd, en er suiker opgegooid tot het zoet was. Je kunt er ook kaneel door doen, als je dat lekker vindt. 


Binnenkort ga ik eens proberen echte mueslikoekjes te maken. Zonder suiker, zodat het wat gezonder wordt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten