woensdag 28 maart 2012

Daktuin

De munt, tijm en bieslook
De aardbeienplantjes
Oké, daktuin is een groot woord. Maar ik voel me wel een soort Britse Home & Garden mevrouw de afgelopen dagen. Mijn kruidenprojectje begint al aardig te ontspruiten. Waar ik niet aan gedacht had: elk zaadje lijkt tot een plantje. Dat betekent dat ik nu 20 bieslook-, munt- en tijmplanten aan het ontkiemen ben. Dat wordt uitdelen! Daarnaast zijn we op ons platte dak bezig met het aanleggen van een kleine daktuin. Ons dak is illegaal bereikbaar via de noodtrap en eigenlijk niet echt geschikt om op te zitten. Maar dat doen we natuurlijk toch, want op steenworp van het park hebben we hier ons privé-terras. In elk geval, we zijn begonnen met een paar aardbeienplanten en ik hoop dat we straks misschien ook wat tomaten en wat (gestekte) peperplanten kunnen neerzetten.


Als je Het Internet bekijkt is er heel veel mogelijk. Zo zijn er mensen die aan zoldertuinen doen, plant Teunie sla in oude olieblikken (wij hergebruiken dezelfde blikken als wasmand!) en is er zelfs zoiets als een Urban Gardening Magazine. Hoewel ik mijn aardbeien in gekochte potjes heb gedaan, bedacht ik me pas later dat ik ze ook zelf had kunnen maken. Bijvoorbeeld in oude petflessen. Dat is het moeilijke aan consuminderen: je moet nadenken over wat je al hebt en niet over wat je wilt. Als je naar de winkel gaat kom je altijd terug met dingen die je niet nodig hebt, omdat je ze eigenlijk ook gewoon thuis had liggen - of in elk geval zelf had kunnen maken. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten